Skolefravær

Forebyggelse og handling til skole, klasser og familier.

Hos Olivia Danmark arbejder vi for at fremme trivsel blandt børn og unge, både i private hjem og på bosteder. Dette omfatter støtte i henhold til Servicelovens §84 og §32, herunder aflastning, vejledning, specialpædagogisk støtte, måltidsstøtte, familievejledning og ledsagelse. 

Vi tilbyder også målrettet støtte til børn og unge i deres skolegang samt til professionelle i folkeskolerne.

Tidlig indsats mod mistrivsel

I Danmark er der en stigende tendens til mistrivsel blandt børn og unge, både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Skolernes medarbejdere observerer ofte tidlige tegn på psykisk mistrivsel, længe før det udvikler sig til alvorligt skolefravær. Dette kan komme til udtryk som ændret adfærd; eleverne kan blive mere indesluttede, aggressive eller følelsesmæssigt ustabile, eller de kan begynde at komme for sent i skole.

Olivia Danmark ønsker at sikre børn og unges trivsel i skolerne ved at inddrage og supplere de professionelle, der allerede arbejder omkring folkeskoleeleverne eller på ungdomsuddannelserne, altid med fokus på ordentlighed og samarbejde.
Olivia Danmark er et supplement til lærerne i klasserne og vi tilbyder skræddersyede forløb ud fra ønsker og behov omkring tidlig opsporing af skolefravær eller mistrivsel i skoleklasser.

Individuelle og klassebaserede forløb

Uanset om det drejer sig om en enkelt elev eller en hel klasse, tilpasser vi vores indsats til den komplekse situation, hvor årsagerne til mistrivsel og skolefravær kan være mange og forskellige.

Vores tilgang bygger på et trygt og tydeligt samarbejde med både pårørende og andre professionelle. Vi sikrer, at barnet eller den unge betragtes som det unikke individ, de er, og tilpasser vores indsats efter barnets eller den unges kompetencer, ressourcer og overskud. 

Derudover arbejder vi aktivt for at styrke samarbejdet mellem skole og hjem, så der skabes en tæt dialog omkring barnets trivsel og udvikling. Samtidig tilbyder vi støtte til lærerne ved at frigøre ressourcer og mindske følelsen af utilstrækkelighed og knaphed i undervisningen. På den måde kan lærerne fokusere på deres kerneopgave: at skabe et inkluderende og velfungerende klassemiljø.


 

Skolefraværsforløb

 

Fase 1: 

Målgruppe og identifikation
For at yde den mest professionelle indsats er det vigtigt at identificere og afklare behovet. 

Vi afdækker følgende målgrupper:

  • Elever fra 0.-10. klasse
  • Enkelte elever eller hele skoleklasser
  • Elever med begyndende eller aktuelt skolefravær
  • Elever med særlige behov
  • Elever med angst og/eller mistrivselsproblematikker
  • Elever med ADHD eller andre udviklingsforstyrrelser

Herefter afdækkes behovene i samarbejde med relevante partnere, for at sikre et skræddersyet forløb. 

Denne afdækning kan omfatte:

  • Vurdering af, om der er tale om én elev eller en hel klasse
  • Netværksmøder med lærere, skoleledelse og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)
  • Forældremøder ved behov, enten for enkeltstående elever eller hele klassen
  • Identifikation af faktorer, der påvirker mistrivslen eller skolefraværet (f.eks. manglende støtte, lavt selvværd, overbeskyttende forældre, dårligt skole-hjem-samarbejde eller andre psykosociale forhold)
     

Fase 2: 

Opstart og forløb
Når der er udarbejdet en plan, påbegynder vores skolementor arbejdet i klassen eller med den enkelte elev. 

Afhængigt af vurderingen kan vi tilbyde:

  • Introduktion til relevante fagpersoner og forældre
  • En fast skolementor tilknyttet i samarbejde med elever, lærere, forældre og ledelse
  • Aflastning af lærere og ledelse
  • Forebyggelse af skolefravær gennem opbygning af et forpligtende fællesskab og et trygt læringsmiljø i klassen

Fase 3: 

Opsamling og evaluering
Alle forløb afsluttes med et evalueringsmøde, hvor der planlægges fortsættende tiltag. Disse kan fortsættes af skolementoren i varierende grad afhængigt af lærernes råderum og ressourcer.