Rollen som faglig støttelærer (online)
Vi arbejder med kontekst og roller – herunder dobbeltroller og gensidige forventninger – med udgangspunkt i begrebet “Rolle – manuskript”.
Vi arbejder med kontekst og roller – herunder dobbeltroller og gensidige forventninger – med udgangspunkt i begrebet “Rolle – manuskript”. Her ser vi på rollens normer, og hvordan man som faglig støttelærer agerer og interagerer i rollen, samtidig med at den tilpasses ens egen person og justeres den studerendes behov.
Vi ser også på de rammer, arbejdet foregår i: Den studerende er en del af fagstøttens arbejdsmiljø, og fagstøtten er en del af studiemiljøet – hvordan kan dette balanceres? Rammer og relationer belyses gennem Ramme-, Rygsæk- og Relationsmodellen, mens konteksten uddybes med PEO-modellen (Person, Environment, Occupation).
Arbejdsform:
I workshoppen gennemgår vi relevant teori og præsenterer konkrete værktøjer, herunder rollemanuskript og metakommunikation.
Der vil desuden indgå erfaringsudveksling med afsæt i konkrete oplevelser fra egen praksis.
Udbytte
- Nuanceret forståelse af rollerne i SPS-arbejdet, herunder bekræftelse af, at der ikke findes én rigtig måde at forstå sin rolle på.
- Mere lavpraktisk og gennemsigtig tilgang til forventninger i samarbejdet med den studerende.
Forventninger til dig som deltager:
Der stilles ikke krav om forudgående teoretisk eller faglig viden om emnet, da workshoppen indledes med en præsentation af det teoretiske fundament, som der arbejdes ud fra. Det forudsættes dog, at deltagerne har konkret erfaring med at arbejde med SPS-studerende i mindst ét semester.
Medbring gerne konkrete eksempler fra egen praksis, som kan danne grundlag for dialog og fælles erfaringsudveksling.
Da workshoppen bygger på sparring og erfaringsudveksling, afhænger udbyttet af din aktive deltagelse.
Temaworkshop - fysisk
Deltagere
Der skal være tilmeldt minimum syv deltagere, for at workshoppen bliver afholdt. Maks antal deltagere er 20.